ESPORT

La llengua vol marcar un gol en el derbi valencià

Amb el haghtag #EsportEnValencià, aficionats del Vila-real i el València s'han unit per demanar que ambdós clubs utilitzen l'idioma propi a les xarxes socials

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges


Aquest dissabte, a les 16.15 hores, València i Vila-real disputen el derbi valencià. Tot aprofitant la celebració d'aquest partit, aficionats dels dos equips han promogut un campanya a les xarxes socials per demanar la normalització de la llengua a les xarxes socials d'ambdós clubs. La campanya invita els seguidors a piular durant tota la jornada, i especialment durant l'hora i mitja del partit, amb el hashtag #EsportEnValencià per tal de visibilitzar aquesta reivindicació. La iniciativa naix de la constatació de l'ús deficient que aquests dos clubs de futbol fan de l'idioma d'Ausiàs March a les xarxes: així, mentre que el València CF utilitza el català amb certa normalitat –encara que amb menys assiduïtat que castellà i anglès-, el Vila-real no l'empra pràcticament mai.

"Demanem igualtat i el dret a ser informats també en valencià- reclama Michelangelo De Spina. – Ara mateix no té cap sentit que un aficionat d'Austràlia es puga informar millor en anglés que seguidors valencians en valencià des d'ací". "L'argument que el valencià no és vàlid per arribar a l'aficionat no té cap sentit –es queixa @Redeula, una aficionada del Vila-real que prefereix mantenir-se en l'anonimat- . El Barça és un club global i utilitza el català amb total normalitat". De fet, recorda Michelangelo, clubs com el Manchester City piulen en català per arribar a l'aficionat catalanoparlant. És més, el community manager que s'hi encarrega és valencià. "Serà possible que el Manchester City piule més en la nostra llengua que els clubs d'ací?", es lamenta Michelangelo.

El Vila-real és el que pitjor parat surt en aquesta matèria. L'equip que presideix Fernando Roig piula en català de forma molt esporàdica. A més l'equip groguet no ha estat en absolut receptiu a la reivindicació dels aficionats que han reclamat major sensibilitat respecte de la llengua pròpia. És més, quan els primers aficionats van començar a queixar-se, el club va optar per blocar-los. "Roig i Llaneza (director tècnic) són valencianoparlants. La seua política lingüística no té cap sentit i sembla respondre a l'autoodi, com si el valencià només fóra apte per segons quines coses", es lamenta Redeula.

Pel que fa al València CF, disposa de perfil propi en català a Twitter, si bé s'usa en menor mesura que la resta dels idiomes. El perfil existeix des de març de 2013 i des d'ell s'han piulat 5.381 missatges. En canvi, des que en gener de 2010 aparegué el perfil en castellà I en anglès s'han enviat 73.000 i 21.000 piulades, respectivament. A més, el perfil de Facebook és exclusivament en castellà. "Amb el hashtag #EsportEnValencià volem cridar l'atenció dels clubs –explica Michelangelo- però també de l'administració, perquè per més que es tracta de clubs privats, haurien de tenir alguna cosa a dir".

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.